”Rituell satanism”

 photo rituell_zpsqhrbakxw.jpg
”Barnets berättelse”, eller det vittnesmål från ett litet barn som presenterades som bevis mot de två läkarna fick stor uppmärksamhet utomlands och kom att tas upp av den kristna evangelisten Dianne Core i boken Chasing Satan: An Investigation into Satanic Crimes Against Children. Hustrun till en av läkarna, kallad ”mamman” i pressen, hävdade att sitt då 1 1/2 gamla barn bevittnat ett ritualmord på en rättsläkarstation i Solna.

Dianne Core hävdade 1988 att runt 4,000 barn offrades varje år enbart i Storbritannien, gärningsmännen var pedofila nätverk som inspirerades av sataniska kulter. Ett ”globalt nät av satanism” plågade barn runt i världen. I boken försvarade hon barnets berättelse och menade att barnet trängt bort de hemska minnena.

En av dem som ifrågasatte ”barnets berättelse” var vittnespsykologen Astrid Holgersson, som blev hårt kritiserad av pressen. En av kritikerna som trodde på barnets berättelse om ett ritualmord på rättsläkarstationen var rättsläkaren Gunilla Bring. Hon var tidigare osäker på obducentens skuld, men ändrade sig efter att ha läst Hanna Olssons bok ”Catrine och rättvisan”.

Gunilla Bring (f. 1943) 1999 photo GunillaBring_zpsb9df7d17.jpg

Gunílla Bring, rättsläkare.

Gunilla Bring kritiserade Holgerssons avhandling i vittnespsykologi, och påstod att den bestod av ”kategoriska påståenden och ogrundade slutsatser.” Sedermera har hon lämnat rättsmedicinen och har enligt egen utsago också lämnat ”styckmålet” bakom sig och gått vidare.

femåring DN

DN om flickans vittnesmål 1988.

mr x

Aftonbladet 1988.

AB 19910818

Eva Lundgren.

I Sverige kom ritualmordshysterin att få sin mest kända försvarare i sociologen Eva Lundgren vid Uppsala Universitet, som i likhet med Dianne Core påstod att nätverk som offrade barn under rituella former existerade i Norden. Eva Lundgren hävdade även att hon hotats av obducenten. I Sverige är förutom da Costa-fallet, det s.k Umeå och Södertäljefallet två exempel där hysterin bidrog till att peka ut oskyldiga män som ansvariga för rituella övergrepp på barn.

Idag har teorierna om ritualmord och pedofila nätverk få anhängare, men en religionsforskare driver idag en en blogg där teorierna försvaras., där han fortsätter att spekulera i de inblandades skuld i Södertälje- och Umeåfallet.

Att läsa vidare
Förhören med ”mamman” i FUP
Gunilla Bring ”Primum est non nocere”
Gunilla Bring ”Rättsmedicinen smutskastas i boken”
Nyhetsverket ”Umeåpappan berättar: så uppstod justitiemordet”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s